Kalendarium

Måndag 26 aug

10 aug - 27 aug
Utställning "Under bar himmel" av Lotta Johansson
”Då nyheterna konstant berättar om all bedrövelse i världen, betalkanalerna pumpar ut sina dystopier och då sociala medier basunerar ut jordens undergång, har jag haft ett stort behov av att samla kraft till att orka med allt elände. Det har jag bland annat gjort genom att botanisera bland familjens gamla foton och valt ut några av de som berättar om sommar, släkt och solbad, om ögonblick då själen kvittrat och livet känts enkelt. Nästa steg har varit att förädla dessa foton till formen av akrylmålningar och till sist samla dem till en utställning. Hoppas mina bilder kan påminna dig om dina egna ögonblick av själskvitter!” // Lotta Lotta Johansson bor i Skellefteå och jobbar till – 15. vardags som bildlärare. Då hon själv skapar, sker det i en mängd olika material och tekniker. Till denna utställning är det akrylmåleriet som legat i fokus.

Tisdag 27 aug

27 aug - 3 dec
Slöjdkväll på Handens hus
Höstens program: Slöjdkvällar Tisdagar kl. 18:30 – ca 21:00. Kostnad 50 kr/kväll. Ingen anmälan. Alla är välkomna men barn under 13 år i vuxens sällskap. 27 augusti  – Broderi med kartor som förebild 10 september – Kniv/saxskydd av näver eller papper 24 september – Krokning 8 oktober – Täljda krokar 22 oktober – Yllebroderi 3 december – Julenötter, smällkarameller och klippta siluetter Slöjdkvällar med anmälan 5 och 19 november kl. 17:00 – ca 22:30 Ljusstöpning grenljus och spiror 20 november kl. 17:00 – ca 23:00 Ljusstöpning grenljus och ljuskronor Anmälan: 0910-73 50 00. Kostnad: 150kr/kväll.
10 aug - 27 aug
Utställning "Under bar himmel" av Lotta Johansson
”Då nyheterna konstant berättar om all bedrövelse i världen, betalkanalerna pumpar ut sina dystopier och då sociala medier basunerar ut jordens undergång, har jag haft ett stort behov av att samla kraft till att orka med allt elände. Det har jag bland annat gjort genom att botanisera bland familjens gamla foton och valt ut några av de som berättar om sommar, släkt och solbad, om ögonblick då själen kvittrat och livet känts enkelt. Nästa steg har varit att förädla dessa foton till formen av akrylmålningar och till sist samla dem till en utställning. Hoppas mina bilder kan påminna dig om dina egna ögonblick av själskvitter!” // Lotta Lotta Johansson bor i Skellefteå och jobbar till – 15. vardags som bildlärare. Då hon själv skapar, sker det i en mängd olika material och tekniker. Till denna utställning är det akrylmåleriet som legat i fokus.
20 aug - 8 sep
Delad blick
Museum Anna Nordlander öppnar en ny utställning, ”Delad blick”, på Väggen tillsammans med utbildningen Konst NU via Edelvik folkhögskola. Vernissage 20 augusti kl. 17.00  En konstnär ser på världen och försöker fånga vissa händelser, tankar eller idéer i sina konstverk. Konst kan därför ofta berätta någonting för oss, speciellt om vi tolkar verket så som konstnären avsett. Vad händer om vi som betraktare tolkar verket utifrån våra egna tankar, erfarenheter och upplevelser? Om vi skapar oss en egen bild av konstverket istället för att försöka se vad konstnären vill visa – kan vi då förändra vad verket försöker berätta? Utställningen är ett samarbete mellan Edelviks folkhögskola och Museum Anna Nordlander. Elever från utbildningen Konst NU har utifrån ett valt verk från MANs konstsamling skapat ett eget verk som samtalar i ett samtida sammanhang. Öppettider på Nordanå Tisdag 10-19 Onsdag – söndag 10-16  
20 aug - 8 sep
Väggen delad blick
MAN och elever från utbildningen Konst NU tar över ”Väggen” på Nordanå några veckor framöver. – Vad händer om vi som betraktare tolkar ett verk utifrån våra egna tankar och erfarenheter? Delad blick En konstnär ser på världen och försöker fånga vissa händelser, tankar eller idéer i sina konstverk. Konst kan därför ofta berätta någonting för oss, speciellt om vi tolkar verket så som konstnären avsett. Vad händer om vi som betraktare tolkar verket utifrån våra egna tankar, erfarenheter och upplevelser? Om vi skapar oss en egen bild av konstverket istället för att försöka se vad konstnären vill visa – kan vi då förändra vad verket försöker berätta? Utställningen är ett samarbete mellan Edelviks folkhögskola och Museum Anna Nordlander. Elever från utbildningen Konst NU har utifrån ett valt verk från MANs konstsamling skapat ett eget verk som samtalar i ett samtida sammanhang. Vernissage torsdag 20 augusti kl. 17.00 Välkommen! Vill du också hänga på ”Väggen”? Här kan du läsa mer Öppettider Nordanå Tisdag 10-19, onsdag-söndag 10-16    
16 jun - 15 sep
Museum Anna Nordlander visar: Maja Gunn - Paritet
Genomgående i Maja Gunns arbete är ett undersökande av kläders performativa och politiska funktioner, ofta i relation till kulturella, sociala och heteronormativa strukturer. I utställningen Maja Gunn: Paritet visas två verk; Odd Toile (2019) och Kollektion L (2008-2009) som båda innefattar aspekter av genus och queer i relation till kläder. Genomgående i Maja Gunns arbete är ett undersökande av kläders performativa och politiska funktioner, ofta i relation till kulturella, sociala och heteronormativa strukturer. Odd Toile består av en serie toiler (testplagg) där Maja Gunn kombinerat traditionellt kodade kvinnoplagg och mansplagg i fram- respektive bakstycken. De sätts här samman som om de vore i paritet med varandra, samtidigt som de i vissa avseenden har tydliga olikheter. Kläder och mönster kan ses som en del i ett konstruerande, upprepande och stigmatiserande av kön. Parallellt med detta ses könsöverskridande kläder, mixen av kvinnligt och manligt, lätt som den enkla definitionen av queera uttryck inom design. Kollektion L baseras på sju lesbiska och deras kroppsliga erfarenheter. Utifrån samtal och mejlkonversationer kring kläder, kropp, sexualitet och identitet har Maja Gunn tolkat varje individ i kollektionens plagg. Här uttrycks en längtan efter att accepteras och ha lika rättigheter som heterosexuella, men också idéer om kroppen som politisk, känslan av grupptillhörighet och hur kläder påverkar hur vi uppfattas av omgivningen. Maja Gunn är Professor i Konsthantverk med inriktning textil på HDK Steneby, Göteborgs Universitet. Maja Gunn har en PhD i Design från Textilhögskolan och sin konstnärliga grundutbildning (BFA & MFA) från Konstfack samt en Magisterexamen i Modevetenskap från Stockholms Universitet. Maja Gunn har en gedigen erfarenhet inom konst, konsthantverk och design och medverkar på utställningar över hela världen. Paritet är hennes första utställning på Museum Anna Nordlander. Vernissage söndag 16 juni kl. 13.00 på Museum Anna Nordlander. Utställningsperiod: 2019-06-16 – 2019-09-15
15 jun - 1 sep
Lap-See Lam – Horizontal Landscape, Vertical Ghost
15/6-1/9 2019 Lap-See Lam – Horizontal Landscape, Vertical Ghost Vernissage 15/6 kl. 13:00 Lap-See Lam lånar ofta antropologens arbetssätt som konstnärlig metod i sitt utforskande kring minne, historia och kulturell förskjutning. I hennes soloutställning på Skellefteå Konsthall är verken som visas bärare av dolda historier och framtidsberättelser som luckrar upp gränserna mellan fiktion och verklighet, dåtid och framtid. Här har spökgestalten fått en framträdande roll, både som karaktär och metafor, ibland synlig och ibland skymd genom hela utställningen. I videoverket Mother´s Tounge (2018), ett verk av Lap-See Lam och filmregissören Wingyee Wu, tas betraktaren med på en delvis spekulativ tidsresa genom den svenska kinakrogens historia. Verket innefattar ett stycke nutidshistoria och samtidigt en uppdiktad berättelse där tre generationer kvinnors monologer rör liv i exil, språk och identitet i kapitlen dåtid (1978), nutid (2018) respektive framtid (2058). Berättelsen guidas av restaurangens egen röst. I de olika videosegmenten agerar 3D-modeller av kinakrogar fond till berättelser som på något sätt är kopplade till platsens olika arkitektoniska rum. De avskalade 3D- skannade miljöerna av kök och matsalar bildar horisontella landskap och människor i dem blir vertikala spöken, som illustrerar fragment av lagrad tid och transformation. Lap-See Lam har med sitt verk Beyond Between (2018) rekonstruerat objekt från en snart svunnen svensk kinakrogsmiljö. Valet att framställa objektet som en museal antik artefakt blir övertygande i läsningen som ett minnesvärt föremål. Verket Beyond Between är utfört i 3D – utfräsning med en konstruktion som är hämtad från ett tak i pagoda-stil oftast förekommande på tempel men i Sverige mest som ett innertak i kinarestaurangmiljö. Utlyft som en artefakt uppstår nya tolkningar om vad som blir värt att minnas. The Ghost (2018) Gestalten av ett spöke har alltid varit närvarande i Lap-See Lam arbeten, spöket dök upp första gången i hennes skannade miljöer som en digital störning, bug eller ett fragment och har sedan dess vuxit fram gradvis som ett objekt eller en karaktär.  Det ogripbara av en plats och ett rum, hur enskilda minnen och historia präglar den med sin närvaro och frånvaro ser Lap-See Lam spöket som en metafor för det osynliga och det frånvarande. Spöket får symbolisera människors rädsla för det okända och det främmande men också vara en tidsresenär mellan synliga och osynliga rum. Det kan betyda de sätt på vilket minne och historia dröjer sig kvar inom det levande närvarande. Lap-See Lam föddes 1990 i Stockholm och är utbildad åren 2013- 2016 vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. År 2017 fick Lap-See Lam motta Maria Bonnier Dahlins stipendium. Foto: Beata Servin Arr: Skellefteå kommun Välkommen! Skellefteå konsthall För öppettider och annan praktisk information om Nordanå   
24 mar - 13 mar
TRÄ - utställning på Skellefteå musuem
Skellefteå är en del av en global trärörelse, där träets möjligheter är stora. Det är ett material som både känns ursprungligt och högteknologiskt. Träet kan användas på olika nyskapande sätt. Trä är inte enbart ett robust och miljövänligt material, det bär också på våra tankar om skönhet och ideal. Till och med vetenskapen bekräftar att vi mår bra av att omge oss av trä. Träet är och har varit en förutsättning för att vi människor ska kunna bo på de platser vi gör. Materialet binder oss samman med miljön runtomkring oss. Vernissage 24 mars kl. 13.00 För mer information och öppettider se Skellefteå museum  
21 jan - 31 dec
Meijersamlingen ”Att betrakta världen upp och ner”
Sture Meijer, Att se på världen, år 2000, olja. Fotograf: Krister Hägglund Skellefteå Konsthall inleder året med en ny utställning i Meijersamlingen. Vernissage 21 januari 2018 Utställningstiteln ”Att betrakta världen upp och ner” är hämtad från ett av Sture Meijers verk ”Att se på världen” som sammanfattar utställningens tematik. I betraktandet av ett konstverk ligger skapandet bakom oss och det vi upplever av resultatet ligger i nuet. Vad är det egentligen som händer däremellan? Genom att våga betrakta världen upp och ner så uppstår kanske något oväntat, något nytt. Sture Meijers nyfikenhet och förmåga att samla ett lager av reflektioner som kopplar samman det som är livet gör att konsten blir till.  Konsten kan fånga ett ögonblick, en tanke, ett tillstånd och genom att betrakta Meijers verk kan nya berättelser om vår samtid uppstå. Barnets förmåga att utforska och undersöka världen kan likna konstnärens process där svaren eller resultaten sällan är givna från början och ofta visar på oförutsägbara riktningar. Meijersamlingen ger oss en plats för möten mellan olika aktörer och åldrar. Genom öppenhet, nyfikenhet och fantasi kan något oväntat och oanat hända som ger oss nya erfarenheter. Genom tre ledord, tänka – känna – växa hoppas vi under en treårsperiod skapa möjlighet för nya upplevelser och ett lärande genom konsten. Vem är Sture Meijer? Meijersamlingen är en donation till Skellefteå kommun av konstnären Sture Meijer född 1931 och verksam i Kåge. Konstsamlingen visar verk från tidigt 1950-tal fram till idag och den innehåller oljemålningar, gouacher, teckningar, collage, skulptur och grafik. Meijersamlingen som uppgår till ca 200 verk är inte statisk utan hängs om med jämna mellanrum och visar en konstnärs utveckling och verksamhet under ett helt liv. Trots föränderlighet i teman, teknik och motiv visar tidslinjen en röd tråd genom Sture Meijers konstnärskap. Genomgående i hans måleri är att bemästra det måleriska och att utveckla färgens lyskraft, oftast med människan i centrum. Under utställningsperioden kommer olika samarbeten och aktiviteter att äga rum. Skolprogram på måndagar Familjeverkstad lördagar kl. 14.15 – 15.30 (för datum och mer info kontakta Nordanå reception) Vernissage 21 januari 2018   Välkommen!  

Onsdag 28 aug

28 aug
Förstå världen – Möt Radiokorrespondenterna
Radiokorrespondenterna kommer till Skellefteå! Förstå världen – möt Radiokorrespondenterna är ett möte på Nordanåteatern där du som gäst för lyssna och förstå mer om hur Radiokorrespondenterna arbetar runt om i världen. Detta är första gången som Radiokorrespondenterna gästar Skellefteå, så varmt välkomna. Sveriges Radios utrikeskorrespondenter tar hem världen till dig! Sveriges Radios korrespondenter är på plats där det händer. Från våra utsända runtom i världen får du blixtsnabb nyhetsrapportering, men också fördjupning och bakgrund till det som hänt. Du får höra rösterna och möta de berörda människorna. Vår förhoppning är att det gör världen lite mer begriplig. Världen är idag både uppkopplad och sammankopplad. Digitala attacker i ett land kan få följder för valrörelsen i ett annat. Konflikter och matbrist i en region kan påverka migrationen i en hel världsdel. Politiska beslut i stormakternas huvudstäder får konsekvenser för vardagen på andra sidan klotet. Under en rad år har Sveriges Radio därför satsat på utrikesbevakningen. Idag har vi Nordens största utrikesredaktion med 23 anställda korrespondenter. I en tid då journalistik och yttrandefrihet är under attack i allt fler länder, tycker vi att det är viktigare än någonsin att journalister finns på plats och kan rapportera om utvecklingen. För att förstå världen bättre, behövs både kunskap och närvaro. / Ginna Lindberg , Utrikeschef Ekot, Sveriges Radio Historier från hela världen och korrespondenternas verklighet står i centrum under kvällen. Det är ett unikt tillfälle att möta, diskutera och fråga två speciellt inbjudna korrespondenter om olika världshändelser och deras erfarenheter. Vem som besöker just din ort förblir en hemlighet in i det sista, då korrespondenterna ständigt är utkallade till världens alla vrår. Sveriges Radio lanserade livekonceptet Radiokorrespondenterna i samarbete med Södra Teatern i Stockholm 2007. Ett unikt tillfälle för lyssnarna att möta korrespondenter live. Utrikeskorrespondenterna från Sveriges Radio är: ERIKA GABRIELSSON (Helsingfors), JENS MÖLLER (Norge och Island), DAVID RASMUSSON (Danmark), DANIELA MARQUARDT (Berlin), ANDREAS LILJEHEDEN (Bryssel), CLAES ARONSSON (London), MARGARETA SVENSSON (Paris), JOHAN-MATHIAS SOMMARSTRÖM (Istanbul), JESPER LINDAU (Moskva), CECILIA UDDÉN (Kairo), SAMUEL LARSSON (MAPUTO), PEDER GUSTAFSSON (Bangkok), HANNA SAHLBERG (Peking), LOTTEN COLLIN (Rio de Janeiro), KAJSA BOGLIND (Washington), FERNANDO ARIAS (New York), FILIP KOTSAMBOUIKIDIS (Östeuropa), CAROLINE KERNEN (Ungt perspektiv), JOHAN ERGENDORFF (Global hälsa), STAFFAN SONNING (Global ekonomi), NAILA SALEEM (Kultur), LUBNA EL-SHANTI (Korrespondenttrainee) och ALICE PETRÉN (Migration). Moderatorer/Gästande korrespondenter i Skellefteå: meddelas senare Fotograf: Sveriges Radio Arrangör: Skellefteå Riksteaterförening i samarbete med Norran FRI ENTRÉ – ”Först till kvarn” Biljetterna delas ut på Nordanå den 28/8 innan Möt Radiokorrespondenterna
20 aug - 8 sep
Delad blick
Museum Anna Nordlander öppnar en ny utställning, ”Delad blick”, på Väggen tillsammans med utbildningen Konst NU via Edelvik folkhögskola. Vernissage 20 augusti kl. 17.00  En konstnär ser på världen och försöker fånga vissa händelser, tankar eller idéer i sina konstverk. Konst kan därför ofta berätta någonting för oss, speciellt om vi tolkar verket så som konstnären avsett. Vad händer om vi som betraktare tolkar verket utifrån våra egna tankar, erfarenheter och upplevelser? Om vi skapar oss en egen bild av konstverket istället för att försöka se vad konstnären vill visa – kan vi då förändra vad verket försöker berätta? Utställningen är ett samarbete mellan Edelviks folkhögskola och Museum Anna Nordlander. Elever från utbildningen Konst NU har utifrån ett valt verk från MANs konstsamling skapat ett eget verk som samtalar i ett samtida sammanhang. Öppettider på Nordanå Tisdag 10-19 Onsdag – söndag 10-16  
20 aug - 8 sep
Väggen delad blick
MAN och elever från utbildningen Konst NU tar över ”Väggen” på Nordanå några veckor framöver. – Vad händer om vi som betraktare tolkar ett verk utifrån våra egna tankar och erfarenheter? Delad blick En konstnär ser på världen och försöker fånga vissa händelser, tankar eller idéer i sina konstverk. Konst kan därför ofta berätta någonting för oss, speciellt om vi tolkar verket så som konstnären avsett. Vad händer om vi som betraktare tolkar verket utifrån våra egna tankar, erfarenheter och upplevelser? Om vi skapar oss en egen bild av konstverket istället för att försöka se vad konstnären vill visa – kan vi då förändra vad verket försöker berätta? Utställningen är ett samarbete mellan Edelviks folkhögskola och Museum Anna Nordlander. Elever från utbildningen Konst NU har utifrån ett valt verk från MANs konstsamling skapat ett eget verk som samtalar i ett samtida sammanhang. Vernissage torsdag 20 augusti kl. 17.00 Välkommen! Vill du också hänga på ”Väggen”? Här kan du läsa mer Öppettider Nordanå Tisdag 10-19, onsdag-söndag 10-16    
16 jun - 15 sep
Museum Anna Nordlander visar: Maja Gunn - Paritet
Genomgående i Maja Gunns arbete är ett undersökande av kläders performativa och politiska funktioner, ofta i relation till kulturella, sociala och heteronormativa strukturer. I utställningen Maja Gunn: Paritet visas två verk; Odd Toile (2019) och Kollektion L (2008-2009) som båda innefattar aspekter av genus och queer i relation till kläder. Genomgående i Maja Gunns arbete är ett undersökande av kläders performativa och politiska funktioner, ofta i relation till kulturella, sociala och heteronormativa strukturer. Odd Toile består av en serie toiler (testplagg) där Maja Gunn kombinerat traditionellt kodade kvinnoplagg och mansplagg i fram- respektive bakstycken. De sätts här samman som om de vore i paritet med varandra, samtidigt som de i vissa avseenden har tydliga olikheter. Kläder och mönster kan ses som en del i ett konstruerande, upprepande och stigmatiserande av kön. Parallellt med detta ses könsöverskridande kläder, mixen av kvinnligt och manligt, lätt som den enkla definitionen av queera uttryck inom design. Kollektion L baseras på sju lesbiska och deras kroppsliga erfarenheter. Utifrån samtal och mejlkonversationer kring kläder, kropp, sexualitet och identitet har Maja Gunn tolkat varje individ i kollektionens plagg. Här uttrycks en längtan efter att accepteras och ha lika rättigheter som heterosexuella, men också idéer om kroppen som politisk, känslan av grupptillhörighet och hur kläder påverkar hur vi uppfattas av omgivningen. Maja Gunn är Professor i Konsthantverk med inriktning textil på HDK Steneby, Göteborgs Universitet. Maja Gunn har en PhD i Design från Textilhögskolan och sin konstnärliga grundutbildning (BFA & MFA) från Konstfack samt en Magisterexamen i Modevetenskap från Stockholms Universitet. Maja Gunn har en gedigen erfarenhet inom konst, konsthantverk och design och medverkar på utställningar över hela världen. Paritet är hennes första utställning på Museum Anna Nordlander. Vernissage söndag 16 juni kl. 13.00 på Museum Anna Nordlander. Utställningsperiod: 2019-06-16 – 2019-09-15
15 jun - 1 sep
Lap-See Lam – Horizontal Landscape, Vertical Ghost
15/6-1/9 2019 Lap-See Lam – Horizontal Landscape, Vertical Ghost Vernissage 15/6 kl. 13:00 Lap-See Lam lånar ofta antropologens arbetssätt som konstnärlig metod i sitt utforskande kring minne, historia och kulturell förskjutning. I hennes soloutställning på Skellefteå Konsthall är verken som visas bärare av dolda historier och framtidsberättelser som luckrar upp gränserna mellan fiktion och verklighet, dåtid och framtid. Här har spökgestalten fått en framträdande roll, både som karaktär och metafor, ibland synlig och ibland skymd genom hela utställningen. I videoverket Mother´s Tounge (2018), ett verk av Lap-See Lam och filmregissören Wingyee Wu, tas betraktaren med på en delvis spekulativ tidsresa genom den svenska kinakrogens historia. Verket innefattar ett stycke nutidshistoria och samtidigt en uppdiktad berättelse där tre generationer kvinnors monologer rör liv i exil, språk och identitet i kapitlen dåtid (1978), nutid (2018) respektive framtid (2058). Berättelsen guidas av restaurangens egen röst. I de olika videosegmenten agerar 3D-modeller av kinakrogar fond till berättelser som på något sätt är kopplade till platsens olika arkitektoniska rum. De avskalade 3D- skannade miljöerna av kök och matsalar bildar horisontella landskap och människor i dem blir vertikala spöken, som illustrerar fragment av lagrad tid och transformation. Lap-See Lam har med sitt verk Beyond Between (2018) rekonstruerat objekt från en snart svunnen svensk kinakrogsmiljö. Valet att framställa objektet som en museal antik artefakt blir övertygande i läsningen som ett minnesvärt föremål. Verket Beyond Between är utfört i 3D – utfräsning med en konstruktion som är hämtad från ett tak i pagoda-stil oftast förekommande på tempel men i Sverige mest som ett innertak i kinarestaurangmiljö. Utlyft som en artefakt uppstår nya tolkningar om vad som blir värt att minnas. The Ghost (2018) Gestalten av ett spöke har alltid varit närvarande i Lap-See Lam arbeten, spöket dök upp första gången i hennes skannade miljöer som en digital störning, bug eller ett fragment och har sedan dess vuxit fram gradvis som ett objekt eller en karaktär.  Det ogripbara av en plats och ett rum, hur enskilda minnen och historia präglar den med sin närvaro och frånvaro ser Lap-See Lam spöket som en metafor för det osynliga och det frånvarande. Spöket får symbolisera människors rädsla för det okända och det främmande men också vara en tidsresenär mellan synliga och osynliga rum. Det kan betyda de sätt på vilket minne och historia dröjer sig kvar inom det levande närvarande. Lap-See Lam föddes 1990 i Stockholm och är utbildad åren 2013- 2016 vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. År 2017 fick Lap-See Lam motta Maria Bonnier Dahlins stipendium. Foto: Beata Servin Arr: Skellefteå kommun Välkommen! Skellefteå konsthall För öppettider och annan praktisk information om Nordanå   
24 mar - 13 mar
TRÄ - utställning på Skellefteå musuem
Skellefteå är en del av en global trärörelse, där träets möjligheter är stora. Det är ett material som både känns ursprungligt och högteknologiskt. Träet kan användas på olika nyskapande sätt. Trä är inte enbart ett robust och miljövänligt material, det bär också på våra tankar om skönhet och ideal. Till och med vetenskapen bekräftar att vi mår bra av att omge oss av trä. Träet är och har varit en förutsättning för att vi människor ska kunna bo på de platser vi gör. Materialet binder oss samman med miljön runtomkring oss. Vernissage 24 mars kl. 13.00 För mer information och öppettider se Skellefteå museum  
21 jan - 31 dec
Meijersamlingen ”Att betrakta världen upp och ner”
Sture Meijer, Att se på världen, år 2000, olja. Fotograf: Krister Hägglund Skellefteå Konsthall inleder året med en ny utställning i Meijersamlingen. Vernissage 21 januari 2018 Utställningstiteln ”Att betrakta världen upp och ner” är hämtad från ett av Sture Meijers verk ”Att se på världen” som sammanfattar utställningens tematik. I betraktandet av ett konstverk ligger skapandet bakom oss och det vi upplever av resultatet ligger i nuet. Vad är det egentligen som händer däremellan? Genom att våga betrakta världen upp och ner så uppstår kanske något oväntat, något nytt. Sture Meijers nyfikenhet och förmåga att samla ett lager av reflektioner som kopplar samman det som är livet gör att konsten blir till.  Konsten kan fånga ett ögonblick, en tanke, ett tillstånd och genom att betrakta Meijers verk kan nya berättelser om vår samtid uppstå. Barnets förmåga att utforska och undersöka världen kan likna konstnärens process där svaren eller resultaten sällan är givna från början och ofta visar på oförutsägbara riktningar. Meijersamlingen ger oss en plats för möten mellan olika aktörer och åldrar. Genom öppenhet, nyfikenhet och fantasi kan något oväntat och oanat hända som ger oss nya erfarenheter. Genom tre ledord, tänka – känna – växa hoppas vi under en treårsperiod skapa möjlighet för nya upplevelser och ett lärande genom konsten. Vem är Sture Meijer? Meijersamlingen är en donation till Skellefteå kommun av konstnären Sture Meijer född 1931 och verksam i Kåge. Konstsamlingen visar verk från tidigt 1950-tal fram till idag och den innehåller oljemålningar, gouacher, teckningar, collage, skulptur och grafik. Meijersamlingen som uppgår till ca 200 verk är inte statisk utan hängs om med jämna mellanrum och visar en konstnärs utveckling och verksamhet under ett helt liv. Trots föränderlighet i teman, teknik och motiv visar tidslinjen en röd tråd genom Sture Meijers konstnärskap. Genomgående i hans måleri är att bemästra det måleriska och att utveckla färgens lyskraft, oftast med människan i centrum. Under utställningsperioden kommer olika samarbeten och aktiviteter att äga rum. Skolprogram på måndagar Familjeverkstad lördagar kl. 14.15 – 15.30 (för datum och mer info kontakta Nordanå reception) Vernissage 21 januari 2018   Välkommen!  

Torsdag 29 aug

29 aug
Same i Sverige- rasism, hälsa och livsvillkor
Angelägen och kostnadsfri halvdagskonferens! Föreläser gör Tobias Poggats, journalist och beteendevetare, Lotta Omma, PhD, leg psykolog/leg psykoterapeut och specialist i klinisk psykologi och Elin Bergarp huvudkoordinator för Kunskapsnätverket för samers hälsa. Föreläsningarna arrangeras av Rättighetscentrum Västerbotten, Sensus, Region Västerbotten, Svenska Samers Riksförbund och Campus Skellefteå.
20 aug - 8 sep
Delad blick
Museum Anna Nordlander öppnar en ny utställning, ”Delad blick”, på Väggen tillsammans med utbildningen Konst NU via Edelvik folkhögskola. Vernissage 20 augusti kl. 17.00  En konstnär ser på världen och försöker fånga vissa händelser, tankar eller idéer i sina konstverk. Konst kan därför ofta berätta någonting för oss, speciellt om vi tolkar verket så som konstnären avsett. Vad händer om vi som betraktare tolkar verket utifrån våra egna tankar, erfarenheter och upplevelser? Om vi skapar oss en egen bild av konstverket istället för att försöka se vad konstnären vill visa – kan vi då förändra vad verket försöker berätta? Utställningen är ett samarbete mellan Edelviks folkhögskola och Museum Anna Nordlander. Elever från utbildningen Konst NU har utifrån ett valt verk från MANs konstsamling skapat ett eget verk som samtalar i ett samtida sammanhang. Öppettider på Nordanå Tisdag 10-19 Onsdag – söndag 10-16  
20 aug - 8 sep
Väggen delad blick
MAN och elever från utbildningen Konst NU tar över ”Väggen” på Nordanå några veckor framöver. – Vad händer om vi som betraktare tolkar ett verk utifrån våra egna tankar och erfarenheter? Delad blick En konstnär ser på världen och försöker fånga vissa händelser, tankar eller idéer i sina konstverk. Konst kan därför ofta berätta någonting för oss, speciellt om vi tolkar verket så som konstnären avsett. Vad händer om vi som betraktare tolkar verket utifrån våra egna tankar, erfarenheter och upplevelser? Om vi skapar oss en egen bild av konstverket istället för att försöka se vad konstnären vill visa – kan vi då förändra vad verket försöker berätta? Utställningen är ett samarbete mellan Edelviks folkhögskola och Museum Anna Nordlander. Elever från utbildningen Konst NU har utifrån ett valt verk från MANs konstsamling skapat ett eget verk som samtalar i ett samtida sammanhang. Vernissage torsdag 20 augusti kl. 17.00 Välkommen! Vill du också hänga på ”Väggen”? Här kan du läsa mer Öppettider Nordanå Tisdag 10-19, onsdag-söndag 10-16    
16 jun - 15 sep
Museum Anna Nordlander visar: Maja Gunn - Paritet
Genomgående i Maja Gunns arbete är ett undersökande av kläders performativa och politiska funktioner, ofta i relation till kulturella, sociala och heteronormativa strukturer. I utställningen Maja Gunn: Paritet visas två verk; Odd Toile (2019) och Kollektion L (2008-2009) som båda innefattar aspekter av genus och queer i relation till kläder. Genomgående i Maja Gunns arbete är ett undersökande av kläders performativa och politiska funktioner, ofta i relation till kulturella, sociala och heteronormativa strukturer. Odd Toile består av en serie toiler (testplagg) där Maja Gunn kombinerat traditionellt kodade kvinnoplagg och mansplagg i fram- respektive bakstycken. De sätts här samman som om de vore i paritet med varandra, samtidigt som de i vissa avseenden har tydliga olikheter. Kläder och mönster kan ses som en del i ett konstruerande, upprepande och stigmatiserande av kön. Parallellt med detta ses könsöverskridande kläder, mixen av kvinnligt och manligt, lätt som den enkla definitionen av queera uttryck inom design. Kollektion L baseras på sju lesbiska och deras kroppsliga erfarenheter. Utifrån samtal och mejlkonversationer kring kläder, kropp, sexualitet och identitet har Maja Gunn tolkat varje individ i kollektionens plagg. Här uttrycks en längtan efter att accepteras och ha lika rättigheter som heterosexuella, men också idéer om kroppen som politisk, känslan av grupptillhörighet och hur kläder påverkar hur vi uppfattas av omgivningen. Maja Gunn är Professor i Konsthantverk med inriktning textil på HDK Steneby, Göteborgs Universitet. Maja Gunn har en PhD i Design från Textilhögskolan och sin konstnärliga grundutbildning (BFA & MFA) från Konstfack samt en Magisterexamen i Modevetenskap från Stockholms Universitet. Maja Gunn har en gedigen erfarenhet inom konst, konsthantverk och design och medverkar på utställningar över hela världen. Paritet är hennes första utställning på Museum Anna Nordlander. Vernissage söndag 16 juni kl. 13.00 på Museum Anna Nordlander. Utställningsperiod: 2019-06-16 – 2019-09-15
15 jun - 1 sep
Lap-See Lam – Horizontal Landscape, Vertical Ghost
15/6-1/9 2019 Lap-See Lam – Horizontal Landscape, Vertical Ghost Vernissage 15/6 kl. 13:00 Lap-See Lam lånar ofta antropologens arbetssätt som konstnärlig metod i sitt utforskande kring minne, historia och kulturell förskjutning. I hennes soloutställning på Skellefteå Konsthall är verken som visas bärare av dolda historier och framtidsberättelser som luckrar upp gränserna mellan fiktion och verklighet, dåtid och framtid. Här har spökgestalten fått en framträdande roll, både som karaktär och metafor, ibland synlig och ibland skymd genom hela utställningen. I videoverket Mother´s Tounge (2018), ett verk av Lap-See Lam och filmregissören Wingyee Wu, tas betraktaren med på en delvis spekulativ tidsresa genom den svenska kinakrogens historia. Verket innefattar ett stycke nutidshistoria och samtidigt en uppdiktad berättelse där tre generationer kvinnors monologer rör liv i exil, språk och identitet i kapitlen dåtid (1978), nutid (2018) respektive framtid (2058). Berättelsen guidas av restaurangens egen röst. I de olika videosegmenten agerar 3D-modeller av kinakrogar fond till berättelser som på något sätt är kopplade till platsens olika arkitektoniska rum. De avskalade 3D- skannade miljöerna av kök och matsalar bildar horisontella landskap och människor i dem blir vertikala spöken, som illustrerar fragment av lagrad tid och transformation. Lap-See Lam har med sitt verk Beyond Between (2018) rekonstruerat objekt från en snart svunnen svensk kinakrogsmiljö. Valet att framställa objektet som en museal antik artefakt blir övertygande i läsningen som ett minnesvärt föremål. Verket Beyond Between är utfört i 3D – utfräsning med en konstruktion som är hämtad från ett tak i pagoda-stil oftast förekommande på tempel men i Sverige mest som ett innertak i kinarestaurangmiljö. Utlyft som en artefakt uppstår nya tolkningar om vad som blir värt att minnas. The Ghost (2018) Gestalten av ett spöke har alltid varit närvarande i Lap-See Lam arbeten, spöket dök upp första gången i hennes skannade miljöer som en digital störning, bug eller ett fragment och har sedan dess vuxit fram gradvis som ett objekt eller en karaktär.  Det ogripbara av en plats och ett rum, hur enskilda minnen och historia präglar den med sin närvaro och frånvaro ser Lap-See Lam spöket som en metafor för det osynliga och det frånvarande. Spöket får symbolisera människors rädsla för det okända och det främmande men också vara en tidsresenär mellan synliga och osynliga rum. Det kan betyda de sätt på vilket minne och historia dröjer sig kvar inom det levande närvarande. Lap-See Lam föddes 1990 i Stockholm och är utbildad åren 2013- 2016 vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. År 2017 fick Lap-See Lam motta Maria Bonnier Dahlins stipendium. Foto: Beata Servin Arr: Skellefteå kommun Välkommen! Skellefteå konsthall För öppettider och annan praktisk information om Nordanå   
24 mar - 13 mar
TRÄ - utställning på Skellefteå musuem
Skellefteå är en del av en global trärörelse, där träets möjligheter är stora. Det är ett material som både känns ursprungligt och högteknologiskt. Träet kan användas på olika nyskapande sätt. Trä är inte enbart ett robust och miljövänligt material, det bär också på våra tankar om skönhet och ideal. Till och med vetenskapen bekräftar att vi mår bra av att omge oss av trä. Träet är och har varit en förutsättning för att vi människor ska kunna bo på de platser vi gör. Materialet binder oss samman med miljön runtomkring oss. Vernissage 24 mars kl. 13.00 För mer information och öppettider se Skellefteå museum  
21 jan - 31 dec
Meijersamlingen ”Att betrakta världen upp och ner”
Sture Meijer, Att se på världen, år 2000, olja. Fotograf: Krister Hägglund Skellefteå Konsthall inleder året med en ny utställning i Meijersamlingen. Vernissage 21 januari 2018 Utställningstiteln ”Att betrakta världen upp och ner” är hämtad från ett av Sture Meijers verk ”Att se på världen” som sammanfattar utställningens tematik. I betraktandet av ett konstverk ligger skapandet bakom oss och det vi upplever av resultatet ligger i nuet. Vad är det egentligen som händer däremellan? Genom att våga betrakta världen upp och ner så uppstår kanske något oväntat, något nytt. Sture Meijers nyfikenhet och förmåga att samla ett lager av reflektioner som kopplar samman det som är livet gör att konsten blir till.  Konsten kan fånga ett ögonblick, en tanke, ett tillstånd och genom att betrakta Meijers verk kan nya berättelser om vår samtid uppstå. Barnets förmåga att utforska och undersöka världen kan likna konstnärens process där svaren eller resultaten sällan är givna från början och ofta visar på oförutsägbara riktningar. Meijersamlingen ger oss en plats för möten mellan olika aktörer och åldrar. Genom öppenhet, nyfikenhet och fantasi kan något oväntat och oanat hända som ger oss nya erfarenheter. Genom tre ledord, tänka – känna – växa hoppas vi under en treårsperiod skapa möjlighet för nya upplevelser och ett lärande genom konsten. Vem är Sture Meijer? Meijersamlingen är en donation till Skellefteå kommun av konstnären Sture Meijer född 1931 och verksam i Kåge. Konstsamlingen visar verk från tidigt 1950-tal fram till idag och den innehåller oljemålningar, gouacher, teckningar, collage, skulptur och grafik. Meijersamlingen som uppgår till ca 200 verk är inte statisk utan hängs om med jämna mellanrum och visar en konstnärs utveckling och verksamhet under ett helt liv. Trots föränderlighet i teman, teknik och motiv visar tidslinjen en röd tråd genom Sture Meijers konstnärskap. Genomgående i hans måleri är att bemästra det måleriska och att utveckla färgens lyskraft, oftast med människan i centrum. Under utställningsperioden kommer olika samarbeten och aktiviteter att äga rum. Skolprogram på måndagar Familjeverkstad lördagar kl. 14.15 – 15.30 (för datum och mer info kontakta Nordanå reception) Vernissage 21 januari 2018   Välkommen!  

Fredag 30 aug

20 jun - 30 aug
Lunchvisningar i Lap-See Lam "Horizontal Landscape, Vertical Ghost"
  Lunchvisning Fördjupa upplevelsen av utställningen genom att följa med på en visning. Visningen tar ca 45 min och ger nya ingångar till konsten. Lunchvisningar i Lap-See Lam ”Horizontal Landscape, Vertical Ghost” Torsdag 20/6 samt Fredagar 9/8, 16/8, 23/8 och 30/8 kl. 12:30   Lap-See Lam föddes 1990 i Stockholm och är utbildad åren 2013-2016 vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. I sommar kan du se hennes utställning på Skellefteå Konsthall, 15/6 – 1/9-2019. Lap-See Lam lånar ofta antropologens arbetssätt som konstnärlig metod i sitt utforskande kring minne, historia och kulturell förskjutning. I hennes soloutställning på Skellefteå Konsthall är verken som visas bärare av dolda historier och framtidsberättelser som luckrar upp gränserna mellan fiktion och verklighet, dåtid och framtid. I videoverket Mother´s Tounge 2018, ett verk av Lap-See Lam och filmregissören Wingyee Wu, tas betraktaren med på en delvis spekulativ tidsresa genom den svenska kinakrogens historia.   Foto: Beata Cervin Läs mer
30 aug - 1 sep
Kalaset i Parken
EN SMAKLIGARE FOLKFEST Folkparken i Skellefteå fortsätter med sin succe Kalaset i Parken även 2019. Det blir en härlig blandning av ett 20-tal matförsäljare, dryck, musik och föreningsliv, allt med lokal anknytning. Av Skellefteåborna- för Skellefteåborna. ”Vi kunde 2018 återinföra känslan av att folkparken är en naturlig plats att träffas, roa sig på och känna gemenskap. Vi vill väcka vårt fina ute område till liv igen och fortsätter därför med Kalaset i Parken med förhoppningen att det ska bli något årligen återkommande”, säger Lina Björk Larsson. Under dagarna kommer det att finnas flera matförsäljare med olika inriktningar. Det kommer också att bli musikunderhållning, barnaktiviteter och lokala föreningar som på olika sätt visar upp sina verksamheter. Inne i den stora festlokalen kronan skapas olika samlingsplatser där det finns möjlighet att sitta och äta, dricka och lyssna på musik. Även i logen ges samma möjligheter. Aktiviteter, underhållning och över 20 matförsäljare är en del av utbudet.
20 aug - 8 sep
Delad blick
Museum Anna Nordlander öppnar en ny utställning, ”Delad blick”, på Väggen tillsammans med utbildningen Konst NU via Edelvik folkhögskola. Vernissage 20 augusti kl. 17.00  En konstnär ser på världen och försöker fånga vissa händelser, tankar eller idéer i sina konstverk. Konst kan därför ofta berätta någonting för oss, speciellt om vi tolkar verket så som konstnären avsett. Vad händer om vi som betraktare tolkar verket utifrån våra egna tankar, erfarenheter och upplevelser? Om vi skapar oss en egen bild av konstverket istället för att försöka se vad konstnären vill visa – kan vi då förändra vad verket försöker berätta? Utställningen är ett samarbete mellan Edelviks folkhögskola och Museum Anna Nordlander. Elever från utbildningen Konst NU har utifrån ett valt verk från MANs konstsamling skapat ett eget verk som samtalar i ett samtida sammanhang. Öppettider på Nordanå Tisdag 10-19 Onsdag – söndag 10-16  
20 aug - 8 sep
Väggen delad blick
MAN och elever från utbildningen Konst NU tar över ”Väggen” på Nordanå några veckor framöver. – Vad händer om vi som betraktare tolkar ett verk utifrån våra egna tankar och erfarenheter? Delad blick En konstnär ser på världen och försöker fånga vissa händelser, tankar eller idéer i sina konstverk. Konst kan därför ofta berätta någonting för oss, speciellt om vi tolkar verket så som konstnären avsett. Vad händer om vi som betraktare tolkar verket utifrån våra egna tankar, erfarenheter och upplevelser? Om vi skapar oss en egen bild av konstverket istället för att försöka se vad konstnären vill visa – kan vi då förändra vad verket försöker berätta? Utställningen är ett samarbete mellan Edelviks folkhögskola och Museum Anna Nordlander. Elever från utbildningen Konst NU har utifrån ett valt verk från MANs konstsamling skapat ett eget verk som samtalar i ett samtida sammanhang. Vernissage torsdag 20 augusti kl. 17.00 Välkommen! Vill du också hänga på ”Väggen”? Här kan du läsa mer Öppettider Nordanå Tisdag 10-19, onsdag-söndag 10-16    
16 jun - 15 sep
Museum Anna Nordlander visar: Maja Gunn - Paritet
Genomgående i Maja Gunns arbete är ett undersökande av kläders performativa och politiska funktioner, ofta i relation till kulturella, sociala och heteronormativa strukturer. I utställningen Maja Gunn: Paritet visas två verk; Odd Toile (2019) och Kollektion L (2008-2009) som båda innefattar aspekter av genus och queer i relation till kläder. Genomgående i Maja Gunns arbete är ett undersökande av kläders performativa och politiska funktioner, ofta i relation till kulturella, sociala och heteronormativa strukturer. Odd Toile består av en serie toiler (testplagg) där Maja Gunn kombinerat traditionellt kodade kvinnoplagg och mansplagg i fram- respektive bakstycken. De sätts här samman som om de vore i paritet med varandra, samtidigt som de i vissa avseenden har tydliga olikheter. Kläder och mönster kan ses som en del i ett konstruerande, upprepande och stigmatiserande av kön. Parallellt med detta ses könsöverskridande kläder, mixen av kvinnligt och manligt, lätt som den enkla definitionen av queera uttryck inom design. Kollektion L baseras på sju lesbiska och deras kroppsliga erfarenheter. Utifrån samtal och mejlkonversationer kring kläder, kropp, sexualitet och identitet har Maja Gunn tolkat varje individ i kollektionens plagg. Här uttrycks en längtan efter att accepteras och ha lika rättigheter som heterosexuella, men också idéer om kroppen som politisk, känslan av grupptillhörighet och hur kläder påverkar hur vi uppfattas av omgivningen. Maja Gunn är Professor i Konsthantverk med inriktning textil på HDK Steneby, Göteborgs Universitet. Maja Gunn har en PhD i Design från Textilhögskolan och sin konstnärliga grundutbildning (BFA & MFA) från Konstfack samt en Magisterexamen i Modevetenskap från Stockholms Universitet. Maja Gunn har en gedigen erfarenhet inom konst, konsthantverk och design och medverkar på utställningar över hela världen. Paritet är hennes första utställning på Museum Anna Nordlander. Vernissage söndag 16 juni kl. 13.00 på Museum Anna Nordlander. Utställningsperiod: 2019-06-16 – 2019-09-15
15 jun - 1 sep
Lap-See Lam – Horizontal Landscape, Vertical Ghost
15/6-1/9 2019 Lap-See Lam – Horizontal Landscape, Vertical Ghost Vernissage 15/6 kl. 13:00 Lap-See Lam lånar ofta antropologens arbetssätt som konstnärlig metod i sitt utforskande kring minne, historia och kulturell förskjutning. I hennes soloutställning på Skellefteå Konsthall är verken som visas bärare av dolda historier och framtidsberättelser som luckrar upp gränserna mellan fiktion och verklighet, dåtid och framtid. Här har spökgestalten fått en framträdande roll, både som karaktär och metafor, ibland synlig och ibland skymd genom hela utställningen. I videoverket Mother´s Tounge (2018), ett verk av Lap-See Lam och filmregissören Wingyee Wu, tas betraktaren med på en delvis spekulativ tidsresa genom den svenska kinakrogens historia. Verket innefattar ett stycke nutidshistoria och samtidigt en uppdiktad berättelse där tre generationer kvinnors monologer rör liv i exil, språk och identitet i kapitlen dåtid (1978), nutid (2018) respektive framtid (2058). Berättelsen guidas av restaurangens egen röst. I de olika videosegmenten agerar 3D-modeller av kinakrogar fond till berättelser som på något sätt är kopplade till platsens olika arkitektoniska rum. De avskalade 3D- skannade miljöerna av kök och matsalar bildar horisontella landskap och människor i dem blir vertikala spöken, som illustrerar fragment av lagrad tid och transformation. Lap-See Lam har med sitt verk Beyond Between (2018) rekonstruerat objekt från en snart svunnen svensk kinakrogsmiljö. Valet att framställa objektet som en museal antik artefakt blir övertygande i läsningen som ett minnesvärt föremål. Verket Beyond Between är utfört i 3D – utfräsning med en konstruktion som är hämtad från ett tak i pagoda-stil oftast förekommande på tempel men i Sverige mest som ett innertak i kinarestaurangmiljö. Utlyft som en artefakt uppstår nya tolkningar om vad som blir värt att minnas. The Ghost (2018) Gestalten av ett spöke har alltid varit närvarande i Lap-See Lam arbeten, spöket dök upp första gången i hennes skannade miljöer som en digital störning, bug eller ett fragment och har sedan dess vuxit fram gradvis som ett objekt eller en karaktär.  Det ogripbara av en plats och ett rum, hur enskilda minnen och historia präglar den med sin närvaro och frånvaro ser Lap-See Lam spöket som en metafor för det osynliga och det frånvarande. Spöket får symbolisera människors rädsla för det okända och det främmande men också vara en tidsresenär mellan synliga och osynliga rum. Det kan betyda de sätt på vilket minne och historia dröjer sig kvar inom det levande närvarande. Lap-See Lam föddes 1990 i Stockholm och är utbildad åren 2013- 2016 vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. År 2017 fick Lap-See Lam motta Maria Bonnier Dahlins stipendium. Foto: Beata Servin Arr: Skellefteå kommun Välkommen! Skellefteå konsthall För öppettider och annan praktisk information om Nordanå   
24 mar - 13 mar
TRÄ - utställning på Skellefteå musuem
Skellefteå är en del av en global trärörelse, där träets möjligheter är stora. Det är ett material som både känns ursprungligt och högteknologiskt. Träet kan användas på olika nyskapande sätt. Trä är inte enbart ett robust och miljövänligt material, det bär också på våra tankar om skönhet och ideal. Till och med vetenskapen bekräftar att vi mår bra av att omge oss av trä. Träet är och har varit en förutsättning för att vi människor ska kunna bo på de platser vi gör. Materialet binder oss samman med miljön runtomkring oss. Vernissage 24 mars kl. 13.00 För mer information och öppettider se Skellefteå museum  
21 jan - 31 dec
Meijersamlingen ”Att betrakta världen upp och ner”
Sture Meijer, Att se på världen, år 2000, olja. Fotograf: Krister Hägglund Skellefteå Konsthall inleder året med en ny utställning i Meijersamlingen. Vernissage 21 januari 2018 Utställningstiteln ”Att betrakta världen upp och ner” är hämtad från ett av Sture Meijers verk ”Att se på världen” som sammanfattar utställningens tematik. I betraktandet av ett konstverk ligger skapandet bakom oss och det vi upplever av resultatet ligger i nuet. Vad är det egentligen som händer däremellan? Genom att våga betrakta världen upp och ner så uppstår kanske något oväntat, något nytt. Sture Meijers nyfikenhet och förmåga att samla ett lager av reflektioner som kopplar samman det som är livet gör att konsten blir till.  Konsten kan fånga ett ögonblick, en tanke, ett tillstånd och genom att betrakta Meijers verk kan nya berättelser om vår samtid uppstå. Barnets förmåga att utforska och undersöka världen kan likna konstnärens process där svaren eller resultaten sällan är givna från början och ofta visar på oförutsägbara riktningar. Meijersamlingen ger oss en plats för möten mellan olika aktörer och åldrar. Genom öppenhet, nyfikenhet och fantasi kan något oväntat och oanat hända som ger oss nya erfarenheter. Genom tre ledord, tänka – känna – växa hoppas vi under en treårsperiod skapa möjlighet för nya upplevelser och ett lärande genom konsten. Vem är Sture Meijer? Meijersamlingen är en donation till Skellefteå kommun av konstnären Sture Meijer född 1931 och verksam i Kåge. Konstsamlingen visar verk från tidigt 1950-tal fram till idag och den innehåller oljemålningar, gouacher, teckningar, collage, skulptur och grafik. Meijersamlingen som uppgår till ca 200 verk är inte statisk utan hängs om med jämna mellanrum och visar en konstnärs utveckling och verksamhet under ett helt liv. Trots föränderlighet i teman, teknik och motiv visar tidslinjen en röd tråd genom Sture Meijers konstnärskap. Genomgående i hans måleri är att bemästra det måleriska och att utveckla färgens lyskraft, oftast med människan i centrum. Under utställningsperioden kommer olika samarbeten och aktiviteter att äga rum. Skolprogram på måndagar Familjeverkstad lördagar kl. 14.15 – 15.30 (för datum och mer info kontakta Nordanå reception) Vernissage 21 januari 2018   Välkommen!  

Lördag 31 aug

30 aug - 1 sep
Kalaset i Parken
EN SMAKLIGARE FOLKFEST Folkparken i Skellefteå fortsätter med sin succe Kalaset i Parken även 2019. Det blir en härlig blandning av ett 20-tal matförsäljare, dryck, musik och föreningsliv, allt med lokal anknytning. Av Skellefteåborna- för Skellefteåborna. ”Vi kunde 2018 återinföra känslan av att folkparken är en naturlig plats att träffas, roa sig på och känna gemenskap. Vi vill väcka vårt fina ute område till liv igen och fortsätter därför med Kalaset i Parken med förhoppningen att det ska bli något årligen återkommande”, säger Lina Björk Larsson. Under dagarna kommer det att finnas flera matförsäljare med olika inriktningar. Det kommer också att bli musikunderhållning, barnaktiviteter och lokala föreningar som på olika sätt visar upp sina verksamheter. Inne i den stora festlokalen kronan skapas olika samlingsplatser där det finns möjlighet att sitta och äta, dricka och lyssna på musik. Även i logen ges samma möjligheter. Aktiviteter, underhållning och över 20 matförsäljare är en del av utbudet.
20 aug - 8 sep
Delad blick
Museum Anna Nordlander öppnar en ny utställning, ”Delad blick”, på Väggen tillsammans med utbildningen Konst NU via Edelvik folkhögskola. Vernissage 20 augusti kl. 17.00  En konstnär ser på världen och försöker fånga vissa händelser, tankar eller idéer i sina konstverk. Konst kan därför ofta berätta någonting för oss, speciellt om vi tolkar verket så som konstnären avsett. Vad händer om vi som betraktare tolkar verket utifrån våra egna tankar, erfarenheter och upplevelser? Om vi skapar oss en egen bild av konstverket istället för att försöka se vad konstnären vill visa – kan vi då förändra vad verket försöker berätta? Utställningen är ett samarbete mellan Edelviks folkhögskola och Museum Anna Nordlander. Elever från utbildningen Konst NU har utifrån ett valt verk från MANs konstsamling skapat ett eget verk som samtalar i ett samtida sammanhang. Öppettider på Nordanå Tisdag 10-19 Onsdag – söndag 10-16  
20 aug - 8 sep
Väggen delad blick
MAN och elever från utbildningen Konst NU tar över ”Väggen” på Nordanå några veckor framöver. – Vad händer om vi som betraktare tolkar ett verk utifrån våra egna tankar och erfarenheter? Delad blick En konstnär ser på världen och försöker fånga vissa händelser, tankar eller idéer i sina konstverk. Konst kan därför ofta berätta någonting för oss, speciellt om vi tolkar verket så som konstnären avsett. Vad händer om vi som betraktare tolkar verket utifrån våra egna tankar, erfarenheter och upplevelser? Om vi skapar oss en egen bild av konstverket istället för att försöka se vad konstnären vill visa – kan vi då förändra vad verket försöker berätta? Utställningen är ett samarbete mellan Edelviks folkhögskola och Museum Anna Nordlander. Elever från utbildningen Konst NU har utifrån ett valt verk från MANs konstsamling skapat ett eget verk som samtalar i ett samtida sammanhang. Vernissage torsdag 20 augusti kl. 17.00 Välkommen! Vill du också hänga på ”Väggen”? Här kan du läsa mer Öppettider Nordanå Tisdag 10-19, onsdag-söndag 10-16    
20 jul - 28 sep
Byamarknad på Torget i Skellefteå
Lokalproducerade varor säljs på Möjligheternas torg i Skellefteå på lördagar under sommaren från 20/7-28/9 2019 kl. 09.30-14.00. Sortimentet varierar på marknadsdagarna. Exempel på varor som säljs är bröd, grönsaker som tomater och gurka, potatis, hembakta bakverk, jordgubbar, bär, sylt, saft, marmelad och lite annat gott. Är du småskalig lokal producent och känner att du skulle vilja prova på torghandel? Hör av dig till oss så berättar vi mer! Kontaktperson Beatrice Vikström tel. 070-698 05 52.
16 jun - 15 sep
Museum Anna Nordlander visar: Maja Gunn - Paritet
Genomgående i Maja Gunns arbete är ett undersökande av kläders performativa och politiska funktioner, ofta i relation till kulturella, sociala och heteronormativa strukturer. I utställningen Maja Gunn: Paritet visas två verk; Odd Toile (2019) och Kollektion L (2008-2009) som båda innefattar aspekter av genus och queer i relation till kläder. Genomgående i Maja Gunns arbete är ett undersökande av kläders performativa och politiska funktioner, ofta i relation till kulturella, sociala och heteronormativa strukturer. Odd Toile består av en serie toiler (testplagg) där Maja Gunn kombinerat traditionellt kodade kvinnoplagg och mansplagg i fram- respektive bakstycken. De sätts här samman som om de vore i paritet med varandra, samtidigt som de i vissa avseenden har tydliga olikheter. Kläder och mönster kan ses som en del i ett konstruerande, upprepande och stigmatiserande av kön. Parallellt med detta ses könsöverskridande kläder, mixen av kvinnligt och manligt, lätt som den enkla definitionen av queera uttryck inom design. Kollektion L baseras på sju lesbiska och deras kroppsliga erfarenheter. Utifrån samtal och mejlkonversationer kring kläder, kropp, sexualitet och identitet har Maja Gunn tolkat varje individ i kollektionens plagg. Här uttrycks en längtan efter att accepteras och ha lika rättigheter som heterosexuella, men också idéer om kroppen som politisk, känslan av grupptillhörighet och hur kläder påverkar hur vi uppfattas av omgivningen. Maja Gunn är Professor i Konsthantverk med inriktning textil på HDK Steneby, Göteborgs Universitet. Maja Gunn har en PhD i Design från Textilhögskolan och sin konstnärliga grundutbildning (BFA & MFA) från Konstfack samt en Magisterexamen i Modevetenskap från Stockholms Universitet. Maja Gunn har en gedigen erfarenhet inom konst, konsthantverk och design och medverkar på utställningar över hela världen. Paritet är hennes första utställning på Museum Anna Nordlander. Vernissage söndag 16 juni kl. 13.00 på Museum Anna Nordlander. Utställningsperiod: 2019-06-16 – 2019-09-15
15 jun - 1 sep
Lap-See Lam – Horizontal Landscape, Vertical Ghost
15/6-1/9 2019 Lap-See Lam – Horizontal Landscape, Vertical Ghost Vernissage 15/6 kl. 13:00 Lap-See Lam lånar ofta antropologens arbetssätt som konstnärlig metod i sitt utforskande kring minne, historia och kulturell förskjutning. I hennes soloutställning på Skellefteå Konsthall är verken som visas bärare av dolda historier och framtidsberättelser som luckrar upp gränserna mellan fiktion och verklighet, dåtid och framtid. Här har spökgestalten fått en framträdande roll, både som karaktär och metafor, ibland synlig och ibland skymd genom hela utställningen. I videoverket Mother´s Tounge (2018), ett verk av Lap-See Lam och filmregissören Wingyee Wu, tas betraktaren med på en delvis spekulativ tidsresa genom den svenska kinakrogens historia. Verket innefattar ett stycke nutidshistoria och samtidigt en uppdiktad berättelse där tre generationer kvinnors monologer rör liv i exil, språk och identitet i kapitlen dåtid (1978), nutid (2018) respektive framtid (2058). Berättelsen guidas av restaurangens egen röst. I de olika videosegmenten agerar 3D-modeller av kinakrogar fond till berättelser som på något sätt är kopplade till platsens olika arkitektoniska rum. De avskalade 3D- skannade miljöerna av kök och matsalar bildar horisontella landskap och människor i dem blir vertikala spöken, som illustrerar fragment av lagrad tid och transformation. Lap-See Lam har med sitt verk Beyond Between (2018) rekonstruerat objekt från en snart svunnen svensk kinakrogsmiljö. Valet att framställa objektet som en museal antik artefakt blir övertygande i läsningen som ett minnesvärt föremål. Verket Beyond Between är utfört i 3D – utfräsning med en konstruktion som är hämtad från ett tak i pagoda-stil oftast förekommande på tempel men i Sverige mest som ett innertak i kinarestaurangmiljö. Utlyft som en artefakt uppstår nya tolkningar om vad som blir värt att minnas. The Ghost (2018) Gestalten av ett spöke har alltid varit närvarande i Lap-See Lam arbeten, spöket dök upp första gången i hennes skannade miljöer som en digital störning, bug eller ett fragment och har sedan dess vuxit fram gradvis som ett objekt eller en karaktär.  Det ogripbara av en plats och ett rum, hur enskilda minnen och historia präglar den med sin närvaro och frånvaro ser Lap-See Lam spöket som en metafor för det osynliga och det frånvarande. Spöket får symbolisera människors rädsla för det okända och det främmande men också vara en tidsresenär mellan synliga och osynliga rum. Det kan betyda de sätt på vilket minne och historia dröjer sig kvar inom det levande närvarande. Lap-See Lam föddes 1990 i Stockholm och är utbildad åren 2013- 2016 vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. År 2017 fick Lap-See Lam motta Maria Bonnier Dahlins stipendium. Foto: Beata Servin Arr: Skellefteå kommun Välkommen! Skellefteå konsthall För öppettider och annan praktisk information om Nordanå   
25 maj - 7 sep
Torgmarknad i Bonnstan
Traditionsenlig torgförsäljning i Skellefteås kyrkstad, Bonnstan. Varje lördag hela sommaren osar Bonnstan med tradition. Lördagar kl 11-14 utom vid andra stora arrangemang, dvs. inte vid större marknader, dvs. inte  1/6, 22/6, 29/6 och 17/8 Var med och sälj något hemproducerat: Hantverk, frukt, blommor, plantor, sylt, bär, honung, grönsaker, fisk, bröd, blommor, stickat, virkat, snickrat, vävt mm. Ingen loppis! Ingen föranmälan. Egenproducerade varor från ortens hantverkare och småföretagare. Uteservering. Välkomna!
24 mar - 13 mar
TRÄ - utställning på Skellefteå musuem
Skellefteå är en del av en global trärörelse, där träets möjligheter är stora. Det är ett material som både känns ursprungligt och högteknologiskt. Träet kan användas på olika nyskapande sätt. Trä är inte enbart ett robust och miljövänligt material, det bär också på våra tankar om skönhet och ideal. Till och med vetenskapen bekräftar att vi mår bra av att omge oss av trä. Träet är och har varit en förutsättning för att vi människor ska kunna bo på de platser vi gör. Materialet binder oss samman med miljön runtomkring oss. Vernissage 24 mars kl. 13.00 För mer information och öppettider se Skellefteå museum  
21 jan - 31 dec
Meijersamlingen ”Att betrakta världen upp och ner”
Sture Meijer, Att se på världen, år 2000, olja. Fotograf: Krister Hägglund Skellefteå Konsthall inleder året med en ny utställning i Meijersamlingen. Vernissage 21 januari 2018 Utställningstiteln ”Att betrakta världen upp och ner” är hämtad från ett av Sture Meijers verk ”Att se på världen” som sammanfattar utställningens tematik. I betraktandet av ett konstverk ligger skapandet bakom oss och det vi upplever av resultatet ligger i nuet. Vad är det egentligen som händer däremellan? Genom att våga betrakta världen upp och ner så uppstår kanske något oväntat, något nytt. Sture Meijers nyfikenhet och förmåga att samla ett lager av reflektioner som kopplar samman det som är livet gör att konsten blir till.  Konsten kan fånga ett ögonblick, en tanke, ett tillstånd och genom att betrakta Meijers verk kan nya berättelser om vår samtid uppstå. Barnets förmåga att utforska och undersöka världen kan likna konstnärens process där svaren eller resultaten sällan är givna från början och ofta visar på oförutsägbara riktningar. Meijersamlingen ger oss en plats för möten mellan olika aktörer och åldrar. Genom öppenhet, nyfikenhet och fantasi kan något oväntat och oanat hända som ger oss nya erfarenheter. Genom tre ledord, tänka – känna – växa hoppas vi under en treårsperiod skapa möjlighet för nya upplevelser och ett lärande genom konsten. Vem är Sture Meijer? Meijersamlingen är en donation till Skellefteå kommun av konstnären Sture Meijer född 1931 och verksam i Kåge. Konstsamlingen visar verk från tidigt 1950-tal fram till idag och den innehåller oljemålningar, gouacher, teckningar, collage, skulptur och grafik. Meijersamlingen som uppgår till ca 200 verk är inte statisk utan hängs om med jämna mellanrum och visar en konstnärs utveckling och verksamhet under ett helt liv. Trots föränderlighet i teman, teknik och motiv visar tidslinjen en röd tråd genom Sture Meijers konstnärskap. Genomgående i hans måleri är att bemästra det måleriska och att utveckla färgens lyskraft, oftast med människan i centrum. Under utställningsperioden kommer olika samarbeten och aktiviteter att äga rum. Skolprogram på måndagar Familjeverkstad lördagar kl. 14.15 – 15.30 (för datum och mer info kontakta Nordanå reception) Vernissage 21 januari 2018   Välkommen!  

Söndag 01 sep

30 aug - 1 sep
Kalaset i Parken
EN SMAKLIGARE FOLKFEST Folkparken i Skellefteå fortsätter med sin succe Kalaset i Parken även 2019. Det blir en härlig blandning av ett 20-tal matförsäljare, dryck, musik och föreningsliv, allt med lokal anknytning. Av Skellefteåborna- för Skellefteåborna. ”Vi kunde 2018 återinföra känslan av att folkparken är en naturlig plats att träffas, roa sig på och känna gemenskap. Vi vill väcka vårt fina ute område till liv igen och fortsätter därför med Kalaset i Parken med förhoppningen att det ska bli något årligen återkommande”, säger Lina Björk Larsson. Under dagarna kommer det att finnas flera matförsäljare med olika inriktningar. Det kommer också att bli musikunderhållning, barnaktiviteter och lokala föreningar som på olika sätt visar upp sina verksamheter. Inne i den stora festlokalen kronan skapas olika samlingsplatser där det finns möjlighet att sitta och äta, dricka och lyssna på musik. Även i logen ges samma möjligheter. Aktiviteter, underhållning och över 20 matförsäljare är en del av utbudet.
20 aug - 8 sep
Delad blick
Museum Anna Nordlander öppnar en ny utställning, ”Delad blick”, på Väggen tillsammans med utbildningen Konst NU via Edelvik folkhögskola. Vernissage 20 augusti kl. 17.00  En konstnär ser på världen och försöker fånga vissa händelser, tankar eller idéer i sina konstverk. Konst kan därför ofta berätta någonting för oss, speciellt om vi tolkar verket så som konstnären avsett. Vad händer om vi som betraktare tolkar verket utifrån våra egna tankar, erfarenheter och upplevelser? Om vi skapar oss en egen bild av konstverket istället för att försöka se vad konstnären vill visa – kan vi då förändra vad verket försöker berätta? Utställningen är ett samarbete mellan Edelviks folkhögskola och Museum Anna Nordlander. Elever från utbildningen Konst NU har utifrån ett valt verk från MANs konstsamling skapat ett eget verk som samtalar i ett samtida sammanhang. Öppettider på Nordanå Tisdag 10-19 Onsdag – söndag 10-16  
20 aug - 8 sep
Väggen delad blick
MAN och elever från utbildningen Konst NU tar över ”Väggen” på Nordanå några veckor framöver. – Vad händer om vi som betraktare tolkar ett verk utifrån våra egna tankar och erfarenheter? Delad blick En konstnär ser på världen och försöker fånga vissa händelser, tankar eller idéer i sina konstverk. Konst kan därför ofta berätta någonting för oss, speciellt om vi tolkar verket så som konstnären avsett. Vad händer om vi som betraktare tolkar verket utifrån våra egna tankar, erfarenheter och upplevelser? Om vi skapar oss en egen bild av konstverket istället för att försöka se vad konstnären vill visa – kan vi då förändra vad verket försöker berätta? Utställningen är ett samarbete mellan Edelviks folkhögskola och Museum Anna Nordlander. Elever från utbildningen Konst NU har utifrån ett valt verk från MANs konstsamling skapat ett eget verk som samtalar i ett samtida sammanhang. Vernissage torsdag 20 augusti kl. 17.00 Välkommen! Vill du också hänga på ”Väggen”? Här kan du läsa mer Öppettider Nordanå Tisdag 10-19, onsdag-söndag 10-16    
16 jun - 15 sep
Museum Anna Nordlander visar: Maja Gunn - Paritet
Genomgående i Maja Gunns arbete är ett undersökande av kläders performativa och politiska funktioner, ofta i relation till kulturella, sociala och heteronormativa strukturer. I utställningen Maja Gunn: Paritet visas två verk; Odd Toile (2019) och Kollektion L (2008-2009) som båda innefattar aspekter av genus och queer i relation till kläder. Genomgående i Maja Gunns arbete är ett undersökande av kläders performativa och politiska funktioner, ofta i relation till kulturella, sociala och heteronormativa strukturer. Odd Toile består av en serie toiler (testplagg) där Maja Gunn kombinerat traditionellt kodade kvinnoplagg och mansplagg i fram- respektive bakstycken. De sätts här samman som om de vore i paritet med varandra, samtidigt som de i vissa avseenden har tydliga olikheter. Kläder och mönster kan ses som en del i ett konstruerande, upprepande och stigmatiserande av kön. Parallellt med detta ses könsöverskridande kläder, mixen av kvinnligt och manligt, lätt som den enkla definitionen av queera uttryck inom design. Kollektion L baseras på sju lesbiska och deras kroppsliga erfarenheter. Utifrån samtal och mejlkonversationer kring kläder, kropp, sexualitet och identitet har Maja Gunn tolkat varje individ i kollektionens plagg. Här uttrycks en längtan efter att accepteras och ha lika rättigheter som heterosexuella, men också idéer om kroppen som politisk, känslan av grupptillhörighet och hur kläder påverkar hur vi uppfattas av omgivningen. Maja Gunn är Professor i Konsthantverk med inriktning textil på HDK Steneby, Göteborgs Universitet. Maja Gunn har en PhD i Design från Textilhögskolan och sin konstnärliga grundutbildning (BFA & MFA) från Konstfack samt en Magisterexamen i Modevetenskap från Stockholms Universitet. Maja Gunn har en gedigen erfarenhet inom konst, konsthantverk och design och medverkar på utställningar över hela världen. Paritet är hennes första utställning på Museum Anna Nordlander. Vernissage söndag 16 juni kl. 13.00 på Museum Anna Nordlander. Utställningsperiod: 2019-06-16 – 2019-09-15
15 jun - 1 sep
Lap-See Lam – Horizontal Landscape, Vertical Ghost
15/6-1/9 2019 Lap-See Lam – Horizontal Landscape, Vertical Ghost Vernissage 15/6 kl. 13:00 Lap-See Lam lånar ofta antropologens arbetssätt som konstnärlig metod i sitt utforskande kring minne, historia och kulturell förskjutning. I hennes soloutställning på Skellefteå Konsthall är verken som visas bärare av dolda historier och framtidsberättelser som luckrar upp gränserna mellan fiktion och verklighet, dåtid och framtid. Här har spökgestalten fått en framträdande roll, både som karaktär och metafor, ibland synlig och ibland skymd genom hela utställningen. I videoverket Mother´s Tounge (2018), ett verk av Lap-See Lam och filmregissören Wingyee Wu, tas betraktaren med på en delvis spekulativ tidsresa genom den svenska kinakrogens historia. Verket innefattar ett stycke nutidshistoria och samtidigt en uppdiktad berättelse där tre generationer kvinnors monologer rör liv i exil, språk och identitet i kapitlen dåtid (1978), nutid (2018) respektive framtid (2058). Berättelsen guidas av restaurangens egen röst. I de olika videosegmenten agerar 3D-modeller av kinakrogar fond till berättelser som på något sätt är kopplade till platsens olika arkitektoniska rum. De avskalade 3D- skannade miljöerna av kök och matsalar bildar horisontella landskap och människor i dem blir vertikala spöken, som illustrerar fragment av lagrad tid och transformation. Lap-See Lam har med sitt verk Beyond Between (2018) rekonstruerat objekt från en snart svunnen svensk kinakrogsmiljö. Valet att framställa objektet som en museal antik artefakt blir övertygande i läsningen som ett minnesvärt föremål. Verket Beyond Between är utfört i 3D – utfräsning med en konstruktion som är hämtad från ett tak i pagoda-stil oftast förekommande på tempel men i Sverige mest som ett innertak i kinarestaurangmiljö. Utlyft som en artefakt uppstår nya tolkningar om vad som blir värt att minnas. The Ghost (2018) Gestalten av ett spöke har alltid varit närvarande i Lap-See Lam arbeten, spöket dök upp första gången i hennes skannade miljöer som en digital störning, bug eller ett fragment och har sedan dess vuxit fram gradvis som ett objekt eller en karaktär.  Det ogripbara av en plats och ett rum, hur enskilda minnen och historia präglar den med sin närvaro och frånvaro ser Lap-See Lam spöket som en metafor för det osynliga och det frånvarande. Spöket får symbolisera människors rädsla för det okända och det främmande men också vara en tidsresenär mellan synliga och osynliga rum. Det kan betyda de sätt på vilket minne och historia dröjer sig kvar inom det levande närvarande. Lap-See Lam föddes 1990 i Stockholm och är utbildad åren 2013- 2016 vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. År 2017 fick Lap-See Lam motta Maria Bonnier Dahlins stipendium. Foto: Beata Servin Arr: Skellefteå kommun Välkommen! Skellefteå konsthall För öppettider och annan praktisk information om Nordanå   
24 mar - 13 mar
TRÄ - utställning på Skellefteå musuem
Skellefteå är en del av en global trärörelse, där träets möjligheter är stora. Det är ett material som både känns ursprungligt och högteknologiskt. Träet kan användas på olika nyskapande sätt. Trä är inte enbart ett robust och miljövänligt material, det bär också på våra tankar om skönhet och ideal. Till och med vetenskapen bekräftar att vi mår bra av att omge oss av trä. Träet är och har varit en förutsättning för att vi människor ska kunna bo på de platser vi gör. Materialet binder oss samman med miljön runtomkring oss. Vernissage 24 mars kl. 13.00 För mer information och öppettider se Skellefteå museum  
21 jan - 31 dec
Meijersamlingen ”Att betrakta världen upp och ner”
Sture Meijer, Att se på världen, år 2000, olja. Fotograf: Krister Hägglund Skellefteå Konsthall inleder året med en ny utställning i Meijersamlingen. Vernissage 21 januari 2018 Utställningstiteln ”Att betrakta världen upp och ner” är hämtad från ett av Sture Meijers verk ”Att se på världen” som sammanfattar utställningens tematik. I betraktandet av ett konstverk ligger skapandet bakom oss och det vi upplever av resultatet ligger i nuet. Vad är det egentligen som händer däremellan? Genom att våga betrakta världen upp och ner så uppstår kanske något oväntat, något nytt. Sture Meijers nyfikenhet och förmåga att samla ett lager av reflektioner som kopplar samman det som är livet gör att konsten blir till.  Konsten kan fånga ett ögonblick, en tanke, ett tillstånd och genom att betrakta Meijers verk kan nya berättelser om vår samtid uppstå. Barnets förmåga att utforska och undersöka världen kan likna konstnärens process där svaren eller resultaten sällan är givna från början och ofta visar på oförutsägbara riktningar. Meijersamlingen ger oss en plats för möten mellan olika aktörer och åldrar. Genom öppenhet, nyfikenhet och fantasi kan något oväntat och oanat hända som ger oss nya erfarenheter. Genom tre ledord, tänka – känna – växa hoppas vi under en treårsperiod skapa möjlighet för nya upplevelser och ett lärande genom konsten. Vem är Sture Meijer? Meijersamlingen är en donation till Skellefteå kommun av konstnären Sture Meijer född 1931 och verksam i Kåge. Konstsamlingen visar verk från tidigt 1950-tal fram till idag och den innehåller oljemålningar, gouacher, teckningar, collage, skulptur och grafik. Meijersamlingen som uppgår till ca 200 verk är inte statisk utan hängs om med jämna mellanrum och visar en konstnärs utveckling och verksamhet under ett helt liv. Trots föränderlighet i teman, teknik och motiv visar tidslinjen en röd tråd genom Sture Meijers konstnärskap. Genomgående i hans måleri är att bemästra det måleriska och att utveckla färgens lyskraft, oftast med människan i centrum. Under utställningsperioden kommer olika samarbeten och aktiviteter att äga rum. Skolprogram på måndagar Familjeverkstad lördagar kl. 14.15 – 15.30 (för datum och mer info kontakta Nordanå reception) Vernissage 21 januari 2018   Välkommen!