Skellefteå i Swedish Lapland

Skellefteå ligger ju inte i Lappland! Helt rätt om det är landskapet du menar. Men det Swedish Lapland som vi på Visit Skellefteå avser i vår kommunikation är vare sig län eller landskap utan ett varumärke som bryr sig lite om administrativa gränser .

Vad är då Swedish Lapland?

Det är helt enkelt ett varumärke som vi inom Skellefteås besöksnäring och andra destinationer använder för att attrahera framför allt internationella besökare till norra Sverige. Från Skellefteå till Kiruna och allt där emellan pratar kommunerna om det gemensamma varumärket Swedish Lapland.

Varför gör vi så här?

Det finns många fördelar. Men i grund och botten handlar det om att vara konkurrenskraftiga när vi ska sälja in norra Sverige som destination. Vi konkurrerar med hela världen om den globala resenären och det är en otroligt tuff tävling där vi alla behöver hjälpas åt – ni vet, tillsammans blir vi starkare.

En utländsk besökare bryr sig föga om kommun- och länsgränser och de är sällan särskilt intresserade av det. Därför är det viktigt att vi kan jobba med exempelvis Luleå, Jokkmokk och Kiruna för att ta några exempel – vi marknadsför oss som samma region och det stärker vårt varumärke.

Vi arbetar tillsammans med destinationsorganisationen Swedish Lapland Visitors Board som är regionens officiella företrädare för besöksnäringen inom regionen.

Sammanfattning i punktlista:

Skellefteå tillhör fortfarande Västerbotten – både län och landskap. Vi har inte flyttat Skellet till Lappland.

Swedish Lapland är ett platsvarumärke för en region som innehåller samtliga Norrbottens kommuner samt Skellefteå och Sorsele. Det är alltså inte samma sak som landskapet Lappland.

Anledningen att Swedish Lapland existerar är för att locka fler internationella besökare till norra Sverige under gemensam flagg.

Swedish Lapland Visitors Board är en organisation som företräder destinationerna (kommunerna) i regionen Swedish Lapland och samverkar för att stärka oss.

Vill du veta mer är du varmt välkommen att kontakta oss >>