Fred - en världsstjärna på spelhimlen!

Utan Fredrik Malmberg hade inte svensk spelindustri sett ut som den gör idag, Drakar och Demoner hade aldrig existerat och vi hade inte haft en aning om hur det är att äta frukost med Arnold Schwarzenegger. Fredrik kommer till Nordsken 2018 och skelleftebaserade Arctic Game Labs Michael Stenmark fick sig en ordentlig pratstund med Fred, inför besöket.

VÄRLDSSTJÄRNA BESÖKER NORDSKEN

Fredrik Malmberg är i ordets bemärkelse en legendar. Inte bara i Sverige utan även på den internationella scenen. Utan Fredrik hade inte svensk spelindustri sett ut som den gör idag, Drakar och Demoner hade aldrig existerat och vi hade inte fått veta något om hur det är att äta frukost med Arnold Schwarzenegger.

Det var en ung Fred, som han kallas, som redan 1980 skapade Sveriges första rollspelsföretag, Target Games och som under förlagsnamnet Äventyrsspel skapade och publicerade Sveriges första rollspel – Drakar och Demoner.

Äventyrsspel och Drakar och Demoner blev ett vedertaget begrepp och spelet sålde flera 100 000 exemplar i Sverige. Helt plötsligt spelade var och varannan ungdom rollspel och TV, tidningar och media var fyllda av mer eller mindre okunniga och klumpiga reportage och depraverande ”avslöjanden” om ungdomsflugan. Fenomenet bokstavligen exploderade och Target Games och dess studio blev över en natt stjärnor.

Därefter följde spel så som Chock, Mutant och de svenska versionerna av Sagan om Ringen RPG och Star Wars RPG. Mutant Chronicles blev en internationell hit tillsammans med det mörka skräckspelet Kult. Target Games blev sedermera Paradox, splittrades i två företag och Fred hamnade i Los Angeles. Där köpte han bland annat rättigheterna till Conan the Barbarian.

Idag bor Fred fortsatt i LA och bryter ny mark med sitt nya företag Cabinet. I maj kommer Fredrik till Nordsken i Skellefteå för ett unikt besök, tillsammans med företag som jobbar med hans spel och licenser, däribland Norges största spelföretag Funcom och Englands bästa rollspelsföretag Modiphius.

"Jag ser fram emot Nordsken. Verkligen! Det kommer bli otroligt att få närvara. Vi har dessutom en del nyheter att bjuda på men de sparar till Nordsken..."

Arctic Game Labs grundare Michael Stenmark fick tag på Fred för ett samtal om Target Games, spel och livet i Hollywood.

Michael: Target Games var Sveriges första moderna spelföretag. Kan du berätta för dem som inte var med vad som var grejen med det legendomsusade bolaget och studion?

Fred: Det bästa var känslan att vi hela tiden gjorde nya saker, testade nya gränser, nya idéer. Det var en väldig energi som genomsyrade hela den tiden och som ju kulminerade i och med datorspelsatsningen i slutet på nittiotalet.

Michael: Hur hamnade en vanlig svensk kille i Hollywood, blev en del av LA’s filmindustri och den omtalade Hollywoodkulturen med allt vad det innebär?

Fred: Jag hade en del kontakter sedan tidigare genom arbetet med IP-rättigheter. När vi sedan köpte “Conan” var det en så pass stor amerikansk portfölj att jag var tvungen att arbeta med LA som bas. Frustration med ledtider, brustna löften och bristen av kontroll ledde till insikten om att det helt enkelt  krävdes att man var på plats som producent.  Branschen är komplex och ständigt under förändring men det passar entreprenörer/producenter som oss. Det tar givetvis tid men när man väl byggt upp sin kompetens och skapat ett nätverk är det väldigt fascinerande och det bästa jobbet man kan tänka sig – och plötsligt har det gått 15 år.

Michael: Du bor i Los Angeles, äger två bolag som jobbar med IP-rättigheter, spel, böcker, tecknade serier och film. Du verkar har ett bra flyt just nu. Hur har ditt liv förändrats och hur är livet som framgångsrik producent i Hollywood?

Fred: Själv känner jag att det som händer just nu är en förlängning av det jag gjort i hela livet. Det känns mer som om jag har ”lyft” än att jag har ”flyt”. All erfarenhet jag fått från olika branscher kan jag applicera på min nuvarande plattform. Idag har jag mer kontroll över alla delar av tv- och filmproduktionerna, paketering av kreativ talang och partnerskap över hela världen för konsumentprodukter. Eftersom jag har min bas och ett starkt nätverk här har det gradvis lett till allt större projekt men också mer egna projekt. Samtidigt har jag genom mitt arbete med Funcom och Heroic Signatures fått mer att göra med Norden än på många år och det är väldigt roligt.

Michael: Du som jobbar mitt i världens mediacentrum, hur ser du på webbformat som TV-serier på Youtube och andra webbserier?

Fred: Tiden är mer mogen för multiplattformtänk än förr, eftersom alla branscher mer eller mindre kan nå sina konsumenter digitalt. Med en sån stor IP-portfölj betyder det enorma möjligheter men innebär också en stor utmaning eftersom vi är ett begränsat antal individer. Det amerikanska sättet att jobba handlar mycket om att hitta skalbarhet och det skiljer sig  en hel del från norden.

Michael: TV-format eller film, vad tycker du bäst om? Jag menar, vi lever i en tid av extremt välgjorda och påkostade TV-serier som inte sällan slår filmers korta format när det gäller att berätta en bra historia, hur ser du på det?

Fred: Jag brukade i princip aldrig titta på TV men med Sopranos hände något. Sedan kom Battlestar Galactica och efter Breaking Bad öppnades himlen. I och med den digitala distributionsrevolutionen exploderade antalet kanaler och pengarna som har strömmat in via Netflix och Amazon har förändrat hela marknaden.

Michael: Ja, Game Of Thrones och Walking Dead tog ju det till helt nya nivåer.

Fred: Exakt, komplexa världar och karaktärer mår bra av ett långsammare drama, dessutom är det nu mer accepterat med vuxendialog och vuxet drama än tidigare. Kort sagt är tv det nya filmmediet.

Michael: Du har under din långa karriär skapat massor av produkter för en internationell scen, ändå verkar det som om du har så mycket kraft och energi kvar. Bär du på ogjorda, framtida drömprojekt? Filmer, böcker eller spel? Eller är det rent av så att plattformen spelar mindre roll?

Fred: Jag vill göra plattformsoberoende serier och filmer, längd spelar mindre roll. Väldigt gärna länkade till andra digitala format som spel och direkt till den målgruppen. Webbformatet är fantastiskt. Samarbetet med Amazon är spännande. Även internationella konstellationer och jobbet med att få in originalmaterial till USA.

Michael: Du äger ju rättigheterna till Conan. Jag , och säkert de flesta andra, vill nog veta: hur var det att arbeta nära den sjufaldige Mr Universe, Californiens föde detta guvernör (2 mandatperioder), Mr Terminator, Conan – Arnold Schwarzenegger?  Jag menar, Detta vill ju ALLA veta något om. Personligen undrar jag om han var den positiva kraft han gärna visar upp i videos och inspirationstal?

Fred: Ja. Han är en av de mest karismatiska människorna jag varit kring. Magnetisk. Dessutom är han väldigt smart. Han kan branschen och hur den fungerar, bättre än de flesta. Han är dock inte lika stor i verkligheten som man tror men hans biceps är fortfarande imponerande.

Michael: Du berättade en gång om hur det är att äta frukost med Arnold?

Fred: Haha. Jo, vi har rest ihop. Arnold bryter ner din frukost i beståndsdelar. Och har kört ett tvåtimmarspass innan själva frukosten och sitter där, oförskämt pigg, och väntar på dig då du nyvaken kommer ned från ditt hotellrum. Det är Arnold.

Michael: Du har skapat Cabinet, Kan du berätta vad Cabinet är för typ av företag? Hur beskriver man ert verksamhestområde? Och var är ni om 10 år?

Fred: Cabinet och mitt andra företag Pathfinder (en studio) är företag som finansierar, paketerar och producerar TV och film och hanterar IP- utveckling och konsumentprodukter. Dessutom har vi en managementdel för regissörer och författare. Om tio år har vi egna kanaler. Då är det i verklig mening sömlöst mellan tv, film, spel och merch och jag har förhoppningsvis mer tid att läsa böcker.

Vi arbetar internationellt och på engelska. Exempelvis hjälpte vi André Wallin och Goodbye Kansas med att sätta upp State Zero som en stor internationell tv-serie, med Global Road och SVT. Jag är Executive Producer på den. Vi jobbar nu på att realisera en engelskspråkig version av Mari Jungstedts Deckarserie på Kanarieholmarna, och vi har flera andra europeiska samproduktioner eller projekt som vi presenterar internationellt, exempelvis Florian Frerichs ”They will tell you I am dead” en sjukt Rolig miniserie om en fiktiv Werner Herzog/Klaus Kinski historia i nutid, med Nikolaj Kinski som Klaus…etc etc…vi har the Syndicate, en europeisk Narcos. Dessutom har en ny säsong av Blood Drive, som är en kärleksförklaring till grindhouse. Har du sett den?

Michael: Nej.. jag..

Fred: Du måste verkligen. Jag skickar dig en länk sedan. Blood Driver är galet skoj! Man får dock aldrig glömma at det skrivna ordet är oerhört svårt att klara om man inte är född i språket. Bildspråk däremot – se regissörer som Ingmar Bergman, Tomas Alfredson etc, eller konceptare som Wallin, eller konstnärer som Stålenhag och Egerkrans…

Michael: Tack min vän för att du tog dig tid till denna pratstund.

Fred: Tack själv. Jag ser fram emot Nordsken. Verkligen! Det kommer bli otroligt att få närvara. Vi har dessutom en del nyheter att bjuda på men de sparar till Nordsken.

Fredrik Malmberg.