Fantastiska Trästockfestivalen!

Trästockfestivalen är en av årets självklaraste höjdpunkter. Den är Sveriges största festival som vägrar entréavgift, blandar stort och smått, internationellt med lokalt — och många skulle hävda att det är här du hittar de fräschaste musikupplevelserna.

VIDEO: Välkommen till Trästockfestivalen

TRÄSTOCKFESTIVALEN I SJÄL OCH HJÄRTA

Trästockfestivalen är en av årets självklaraste höjdpunkter. Den är Sveriges största festival som vägrar entréavgift, blandar stort och smått, internationellt med lokalt — och många skulle hävda att det är här du hittar de fräschaste musikupplevelserna.

– Frågar du mig hittar du Trästockfestivalens själ klockan 02:00, ler Agnes och tittar drömskt, snett upp i taket. Efter sista spelningen. 100 volontärer, kanske fler, som andas ut. Du är dödstrött men biter ihop. Börjar riva. Scener. Festivalområde. Solen är på väg upp och du liksom omfamnas av en mäktig känsla av tillfredsställelse. Du är där och då. Ingen annanstans.

Agnes Lundmark jobbar på Kulturföreningen Mullberget och är ansvarig för Sveriges största gratisfestival — Trästockfestivalen. Och volontär har hon också varit. Många gånger.

VÄXTE FORT

Nej, Trästockfestivalen liknar inte så många andra stora festivaler i Sverige. Den går sin egen väg. Och har så alltid gjort. Blandar stort och smått. Svenskt och internationellt. Vägrar inträdesavgift och alkohol.
— Trästockfestivalen är av och för gräsrötter. Musiken är bärande men vi ger plats åt alla möjliga kulturyttringar.

Tidigt 90-tal blomstrade musikscenen i Skellefteå. Det var också då som den första Trästockfestivalen arrangerades. På Nordanås grönytor.
— På den tiden var saker och ting väldigt informella.

Det fanns till exempel inget regelrätt festivalområde men viljan att ge den lokala musikscenen utrymme var enorm. Tiden gick. Trästockfestivalen växte. Organiskt. På egen hand.
— Jo, kanske lite för mycket, säger Anges och berättar att 1997 tvingades festivalen till en paus.
Saker och ting behövde formaliseras.

Foto: Ted Logardt

FÖR KOMMERSIELL

Året efter var man tillbaka med en tydlig idé och organisation.
— Festivalen har alltid veta vem man är och var man kommer ifrån, säger Agnes. Även när saker och tingen krävde förändring.

Historierna runt festivalen är förstås många – vissa säkert mer sanningshaltiga än andra. En av många var när bandet Totalt Jävla Mörker under en period ska ha tyckt att Trästockfestivalen blivit för kommersiell. Ryktet gör gällande att de valde att sätta upp en egen, alternativ festival. I en buske vid ingången. Som en kommentar till samtidens fäbless för ordning och reda.
— Det låter som något som i folkmun kallades Buskfestivalen, skattar Fredrik Lindqvist, sångare i bandet. Jag vet inte om kritiken var så allvarligt menad men visst, vi var ett gäng som till och från spelade i en buske vid ingången.

Anna Ternheim under Trästockfestivalen 2016. Foto: Ted Logardt

VÅGAR SATSA

Däremot, minns Fredrik, att bandet några år tidigare, planerade en gerillaspelning från ett traktorsläp vid utgången från festivalen.
— Vi räknade väl helt enkelt att få nobben av artistbokarna och tänkte nu…

Någon traktorsläpsspelning blev det aldrig. Istället spelade bandet sin första av många spelningar på festivalen, det året. Jo, Trästockfestivalen har alltid vågat satsa på nya, oetablerade akter.
— Vi vill vara en språngbräda, säger Agnes. Det betyder att många musiker har gästat festivalen innan de blommat ut till världsstjärnor.
First Aid Kit, Teddybears, The Hives, Cult of Luna är bara några av alla fantastiska musiker som spelat på Trästock i början av sina karriärer.
— Allt föreningen gör under året bygger upp mot två festivaldagar, fortsätter Anges. Och alla som bidrar får en möjlighet att ställa sig på scen. Om man vill.
Principen är enkel. Man bygger den scen man står på.

Läs också