En Udda butik

Produkterna som du hittar på Udda ska andas kvalitet och i sortimentet finns varumärken som HAY, Fine little day, L:a bruket, Selected femme och Skultuna. "Vi gillar hållbar design och det får gärna vara ekologiskt", säger Elin. "Jag tror att människor som handlar hos oss uppskattar att vi har en speciell stil", fortsätter Lina...

BUTIK UDDA

Det känns lite annorlunda när jag kliver in över tröskeln till Butik Udda. Ida, Lina och Elin sitter med var sig kopp kaffe i handen. Lätt tillbakalutade i sköna fåtöljer. Nej, det här är kanske inte den gängse scen man möts av när man stiger in i en butik i centrala Skellefteå - men så är Butik Udda inte heller någon vanlig butik.

– Vi vill att det ska kännas lite som att komma hem när man kommer hit, säger Lina och erbjuder mig en kopp.
Rötterna har Udda i den gårdsbutik som Ida och Elin startade för snart fyra år sedan.
– Det var hösten 2012, berättar Ida.
– Vi hade länge pratat om att göra nåt tillsammans, fortsätter Elin. Kreativt. Inget allvarligt. Bara nåt litet på sidan av som gjorde oss lyckliga.

Den där gårdsbutiken blev snabbt populär och våren 2013 flyttade Udda till en liten, men i alla fall regelrätt butikslokal inne i Skellefteå.
– Tanken var nog aldrig att vi skulle öppna en butik, ler Elin, men du vet, det blir ju inte alltid som man tänkt sig.

Inspiration

Idag finns Butik Udda i en större lokal, i ett centralt läge i Skellefteå. Där har den legat sedan våren 2015. Det var också då som Lina klev in i verksamheten och två blev tre – men ska man ta det riktigt från början var det under en resa till en storstad som ett frö fick fäste.

– Det var ett par blomkrukor i ett skyltfönster, minns Elin.
– Varför finns inte det här i Skellefteå, tänkte vi och lite på den vägen är det.

Till en början var Udda mest inredningsdetaljer men det blev snabbt också kläder, smycken och andra saker.
– Vi brukar beskriva oss själva som en butik där man inspireras, säger Lina. Vi väljer med hjärtat och hoppas att människor ska bli glada av vad de hittar i vår butik.

På riktigt

Marknadsföring i traditionell mening är de tre butiksägarna rätt ointresserade av.
– Vi drivs av att snoka reda på saker som vi gillar. Det kan vara lite som ett detektivarbete och kräver massor med trendspaning; och när vi väljer går vi på magkänsla och är inte rädda för att vara spontana.

Varuleveranser är alla tre barnsligt förtjusta i.
– Vi tycker helt enkelt att det här med att driva butik är hur kul som helst, skrattar Elin.
– Och inte minst när vi får nya grejer, säger Ida. Då packar vi upp och provar. Känner och klämmer och postar på Instagram.

Just Instagram har blivit en framgångsrik marknadsföringskanal för Butik Udda.
– Där kommunicerar vi med många av våra kunder. Kontakten blir direkt och det tror jag både dom och vi uppskattar, säger Lina.

Kvalitet

Produkterna som du hittar på Udda ska andas kvalitet och i sortimentet finns varumärken som HAY, Fine little day, L:a bruket, Selected femme och Skultuna.
– Vi gillar hållbar design och det får gärna vara ekologiskt, säger Elin.
– Jag tror att människor som handlar hos oss uppskattar att vi har en speciell stil, fortsätter Lina. Dom vet liksom vad dom får när dom kommer hit – även om vi förstås hela tiden vill utvecklas.

Elin understryker också att saker och ting inte ska vara perfekta.
– Tilltufsat och opolerat är bra, det är som vi. Butiken ska spegla hur vi är. Det vet våra kunder. Jag tror att vi och dom är lite av samma skrot.

Världens bästa kunder

– På tal om kunder, säger Lina och ler stort. Vi har faktiskt världens bästa kunder. Helt ärligt.
Hon berättar om ett samtal mellan två kvinnor som hon råkade överhöra veckan innan.  ”Ja, här går man runt och mår bra.”, sa den ena. ”Ja, myyyysigt”, svarade den andra.
– Då blir man glad, det är precis den känslan vi vill förmedla.
Alla nickar instämmande.
– Mer kaffe, förresten? erbjuder Lina samtidigt som dagens första kund kommer in på Butik Udda.

Läs också